Voor de wereldwijde horeca 2020 was een van de moeilijkste jaren, zo niet het moeilijkste. Terwijl andere crises en zelfs oorlogen in de geschiedenis de industrie op verschillende niveaus en op verschillende locaties hadden getroffen, betekende dit nooit een volledige sluiting op wereldschaal, waardoor de inkomsten van een heel jaar in sommige gevallen tot bijna nul werden herleid. En als de inkomsten laag zijn, worden kostenbesparingen de enige weg naar overleving.
Wanneer we kijken naar het verlagen van de bedrijfskosten in een hotel, is optimalisatie een erg handig woord; arbeid optimaliseren, training optimaliseren, energie optimaliseren, onderhoud optimaliseren… maar we slagen er vaak niet in om de weg te vinden om deze “optimalisatie” te bereiken.
Net als in het dagelijkse leven is informatie het startpunt om de problemen te benaderen die we willen oplossen, dus ook om de manier waarop ons gebouw werkt – ons hotel – te optimaliseren is data over wat er in ons gebouw gebeurt essentieel. Eens we deze informatie hebben moeten we controle nemen over deze variabelen om ze te kunnen veranderen. Dit is waar technologie echt een verschil kan maken.
Laten we beginnen met de kamers: het delen van informatie tussen het PMS (wanneer bijvoorbeeld de kamer voor die dag geboekt is, of als de gast al is ingecheckt) en het HVAC-regelsysteem helpt energieverspilling tot een minimum te beperken aangezien de airco alleen wordt ingeschakeld als de kamer bezet is en de gast is ingecheckt, maar niet als het hotelpersoneel de kamer binnenkomt voordat de gast in het hotel is aangekomen. Dit kan worden toegepast op alle kamerbedieningen (verlichting, tv, stopcontacten…) maar ook op gemeenschappelijke ruimtes. Aangezien energie 3 tot 6% uitmaakt van de gemiddelde exploitatiekosten van een hotel, kan het elimineren van energieverspilling echt een verschil maken.
Betreffend het hotelpersoneel: Housekeeping wordt vaak over het hoofd gezien als het gaat over efficiëntie, en teams blijven zo achter om door het hotel te zoeken naar kamers om schoon te maken. Het monitoren van ‘Make Up Room’- en’ Do Not Disturb’-signalen (MUR / DND) in een gecentraliseerd systeem helpt de algehele efficiëntie te verhogen, aangezien teams kunnen worden toegewezen aan die delen van het hotel die meer onmiddellijke aandacht vereisen. Door deze informatie te combineren met kamerbezetting en toegangscontrole, wordt de privacy van de gasten verbeterd en wordt een diepere kennis verkregen van hoe onze hotels werken, bijvoorbeeld door informatie te vergaren over hoeveel tijd het kost om elke kamer schoon te maken.
Een andere post waar grote kosten bespaard kunnen worden door een controlesysteem is onderhoud, aangezien deze oplossingen het gebruik van voorspellend en preventief beleid mogelijk maken. Problemen oplossen voordat ze fataal worden of zelfs voordat ze verschijnen reduceert het bedrag dat wordt besteed aan het vervangen van defecte apparatuur (bijvoorbeeld airco-units), maar minimaliseert ook het risico op restitutie aan gasten omdat dingen niet werken of omdat er een AC-lekkage is geweest die niemand eerder heeft opgemerkt. Een robuust, toekomstgericht controlesysteem in combinatie met een gebouwbeheersysteem (BMS) dat integreert met het PMS van ons hotel is van vitaal belang om te leren hoe ons gebouw functioneert om al die kleine issues te optimaliseren die uiteindelijk enkele duizenden euro’s per jaar kosten.
Dit zijn het soort oplossingen dat Zennio en zijn partners ontwikkelt en levert in meer dan 100 landen, waardoor hotels over de hele wereld efficiënter en duurzamer worden en alle projecten lokaal en op afstand worden ondersteund om ervoor te zorgen dat alles elke dag werkt.
Javier Aguirre heeft een bachelordiploma in industriële technologie en een master in financieel management. Hij heeft zijn hele professionele carrière gewijd aan de gebouwautomatiseringsindustrie. In 2019 kwam hij bij Zennio met de missie om de Britse markt te ondersteunen en is momenteel een van de Branch Directors van Zennio UK.